Recipe,  Traveling

פורטוגל לטבעונים, חלק 1 – פורטו

אתחיל בלהגיד שפורטו היא פשוט אחת הערים הקסומות באירופה! הקסם שלה מתבטא בשילוב שלה בין עיר שיש בה חיים, אווירה, חנויות, מסעדות ואפילו רחובות שוקקים חיים, לבין זה שיש בה אווירה יותר רגועה ונינוחה (ובהתאם, גם האנשים בה). את רוב הטיול בפורטוגל עשינו בפורטו ויומיים בליסבון.

אחת ההפתעות הגדולות של הטיול הייתה כמה פורטוגל מותאמת לטבעונים. היינו כל יום בין פעם לפעמיים במסעדה טבעונית וגם, לא הספקנו להגיע לכל המסעדות שרצינו.

אז כמה ימים צריך בפורטו? רוב המקומות יגידו לכם שביומיים אפשר להספיק לראות את כל העיר ולדעתי כדי לחוות את העיר באמת צריך לקחת בסביבות 4-5 ימים וגם זה תלוי בקצב שלכם ואם אתם מעוניינים גם לעשות טיולי יום לערים שכנות. פורטו היא לא מהערים שמגיעים לעשות וי על כל אטרקציה במהירות ועוברים ליעד הבא, היא עיר שמדביקה אותך ברוגע שלה וגורמת לך להאט שניה את הקצב, משהו שבתור ישראלים זה אחד הדברים שקשה לנו לעשות. היא לא מפוצצת אטרקציות והבניית מסלול אצלה קצת שונה, כדי לחוות את העיר בעיקר צריך פשוט להסתובב ולהנות ממנה. מכיוון שרוב האטרקציות והמקומות הגדולים בעיר קרובים אחד לשני, גם אם לא עשיתם את המסלול הכי מסודר והתכוננתם מראש, אתם בסופו של דבר תגיעו לרוב המקומות שחובה.

את הטיסה הזמנו באל על. לקחנו טיסה לליסבון. שימו לב, כדי לקבל ארוחה טבעונית צריך מראש להזמין, קוראים לזה באתר "ארוחה צמחונית/טבעונית". בגלל שהתחלנו את הטיול בפורטו היינו צריכים לאחר מכן לקחת אוטובוס לליסבון. רוב האנשים ימליצו לכם לקחת רכבת אבל ההפרש בזמני ההגעה לא גבוה בכלל ולכן העדפנו כבר אוטובוס. לקחנו דרך חברת FLIXBUS, זאת חברה שנוסעת בין אירופה והאוטובוס שלה ממש נוח. מחירים נוחים לכיס בין 4-10 יורו לאדם והאוטובוסים שלהם בתדירות מאוד גבוהה. התחנה נמצאת 10 דקות נסיעה מהשדה ויצא שהתחנה בפורטו הייתה ממש ליד המלון שלנו.

טוסט טבעוני בטיסת אל על
המלון שלקחנו בפורטו הוא "Hotel Catalonia Porto", מלון 4 כוכבים באמצע המרכז של העיר. קרוב מספיק לכל קצה בעיר שרצינו ללכת כך שניתן גם רגלית להגיע לכל מקום כמעט, וגם להגיע תוך 10 דקות בתחבורה. אנחנו התניידנו בעיקר באובר/ברגל. אובר עולה בממוצע לנסיעה 3-4 יורו והאפליקציה מאוד נוחה לשימוש! בנוסף לכך, יש במלון בר שעושה קוקטיילים מדהימים. החדר גדול ומרווח עם נוף לבריכה של המלון. המקומות המומלצים לקחת בהם מלון זה או בשדרות קטרינה או בשדרות אליאדוס. שני המיקומים ישימו אותכם באמצע המושלם להגיע לרוב האטרקציות שתרצו ללכת בעיר.
קוקטייל מוחיטו במלון
קוקטייל מרגריטה במלון

אז, בואו נתחיל לדבר על האטרקציות של העיר.

אצטדיון הדרגאו

חובבי כדורגל? זה המקום עבורכם. וכן, גם עבור אלו שלא – כמוני. למרות שאין לי חיבה מיוחדת לענף הספורט כדורגל, מאוד נהניתי. התחלנו עם סיור של האצטדיון שלוקח אותך מאחורי הקלעים – מהחניה של הרכבים, למקלחות של הקבוצה האורחת, למקום בו נערכת מסיבת העיתונאים ובסוף לדשא. המשכנו לאחר מכן לסיור במוזיאון שהיה מפתיע מאוד כמה מושקע הוא היה.

Cais da Ribeira

אזור הנמל של העיר. מגניב לטייל בטיילת שיש בה כל מיני בתי קפה ודוכנים שצמודים לנהר ובנוסף אנחנו לקחנו את סיור שייט שנוסע בין הגשרים של העיר. הסיור הוא כ40 דקות/שעה והוא עובר בין הגשרים של פורטו עם הסברים על כל גשר. את הסיור קונים בכניסה לטיילת ומשם מכוונים אותך לאיזה ספינה את צריכה ללכת.

Rua Santa Catarina

שדרות קטרינה. שדרת קניות מרכזית בעיר. בדומה לרוב הארצות באירופה, גם היא שדרה מלאה בחנויות בגדים, בתי קפה, נגני רחוב ועוד. שדרה מאוד נחמדה לטייל בה וגם לעשות שופינג (יש בה את רוב הרשתות הגדולות). בנוסף, באמצע השדרה יש את קניון קטרינה.

Clérigos Tower & Iglesia

מגדל וכנסיית קלריגוש. 2 אתרים שנמצאים בצמוד אחד לשני. לכנסיית קלריגוש ניתן להכנס חופשי ולסייר בה (לוקח בערך 5 דקות) ובנוסף ניתן לעלות למגדל קלריגוש שמכיל גם מוזיאון ולהנות על הדרך מתצפית על העיר. אנחנו הסתפקנו בתצלום מבחוץ.

Jardins do Palácio de Cristal

אחד המקומות היפים בעיר! פארק גדול שניתן לסייר בו (הכניסה חינם) וגם להנות על הדרך מתצפית לעיר. באמצע הפארק גם יש מגדל שניתן לעלות עליו כדי לקבל תצפית יותר גבוה ולהשקיף משם. בנוסף יש טווסים מהממים שמסתובבים בכל רחבי הפארק, אם יש לכם מזל תצליחו לתפוס אותם פורשים את נוצותיהם. בזמן שישבנו על אחד הספסלים בפארק, היו 2 טווסים שניהלו גם שיחה מרחוק, כל אחד מהם בתורו פרש את נוצותיו וזה היה מחזה מגניב בטירוף! הסיור בפארק לא לוקח המון זמן (תלוי בכמה תעצרו לצלם), באזור השעה וחצי אפשר ללכת בנחת ולסיים להקיף את כולו.

World of Discoveries

מוזיאון היסטוריה. יהיה כתוב שהוא אטרקציה לילדים אבל מתאים לגמרי גם למבוגרים! הייחוד שלו הוא שבתוכו נבנתה אטרקציה של סירות ששטות במים ועוברות דרך מוקדים שונים בהיסטוריה שכל אחד מהם מלמדים אותנו על הקשר בין אותו מקום לפורטוגל. חוויה ממש מגניבה. סיור במוזיאון לוקח באזור השעה.

Igreja do Carmo

כנסיית בארוק. בעלת קיר חיצוני של אריחים כחול-לבן, אריחים שמסמלים את פורטוגל וניתן למצוא אותם על הרבה מבנים בעיקר בפורטו (אבל גם בליסבון). לידה יש את המזרקה " Fonte dos Leões" ובכללי זה אזור נחמד של העיר לצלם בו (קרוב להרבה בתי קפה ולשעון קלריגוש).

Porto Cathedral

קתדרל פורטו. ראינו אותה מבחוץ ובאזור יש גם תצפית מטריפה על העיר ועל השעון. כשבאנו גם היה נגן רחוב ליד שהנעים את זמננו. אחרי הקתדרלה יש ירידה לאזור הנמל למי שרוצה לשלב במסלול.

Vila Nova de Gaia

עיירת גאיה היא הצד השני של הנהר. לא יצא לנו לטייל בה יותר מידי ורק הלכנו שם לקניון (יש 2 קניונים, היינו בזה שליד חנות דקתלון). אפשר גם לקחת שייט מהעיר. העירייה מוכרת בעיקר בזכות היקבים שלה כך שחובבי היין – זה עבורם.

Shopping Alameda

מכל הקניונים בעיר – זה הקניון שהכי אהבתי. הסיבה? בקניון יש סופר ענק שמצאתי בו מחלקה של אוכל אורגני עם מלא אופציות טבעוניות. כשיוצאים מהסופר גם יש חנות קוסמטיקה עם מדף איפור של חברת רבולושיין (לא מנסה על בע"ח, רובה טבעונית). בנוסף ניתן למצוא בקניון רשתות אופנה מוכרות.

קפה וחטיף חלבון טבעוני בקניון אלמדה
פיצה האט בקניון גאיה

Sao bento

תחנת הרכבת של העיר. שמענו עליה הרבה לגבי כמה היא מרשימה אבל אישית לא הרגשתי דומה לביקורות עליה. יש בכניסה קיר אריחים כחול לבן, אבל ניתן למצוא קירות דומים במיקומים שונים בעיר. בכל זאת הייתי ממליצה להכנס לסיבוב מכיוון שהיא נמצאת ממש במרכז העיר.

Aliados

שדרות אליאדוס. בין השדרות המרכזיות בעיר. אטרקציה שהיא חלק מההליכה בעיר, אפשר לעצור בדרך למקומות אחרים ולהתפעל מהאדריכלות של האזור. אישית, הכי נהניתי מהשם של המקום מכיוון שיש סדרה ארגנטינאית שאני מאוד אוהבת שזה השם שלה, אז זה היה מגניב.

אליאדוס

מסעדות

טוב, הגענו לחלק של האוכל. אני אקדים ואגיד שאם אמרו לכם שפורטוגל לא ידידותית לטבעונים – אז המחשבה הזאת הולכת להשתנות לגמרי! פורטו היא לא עיר בירה או עיר עצומה אבל היא בהחלט ידידותית מאוד לטבעונים. הלכנו בעיקר למסעדות טבעוניות אבל היו כמה גם שלא. כפי שאני תמיד ממליצה, אפליקציית Happy Cow תסתדר אתכם בכל יעד שלכם בעולם. אני ממליצה להכין מראש את המקומות שחייבים להיות בהם ולבדוק איך הם מסתדרים מבחינת הלוח זמנים, אבל גם אם לא אפשר פשוט לפתוח את האפליקציה כשרעבים ולבדוק מה יש באזור. משהו שחשוב לדעת אבל לפני, השירות בפורטו מאוד איטי. הוא מצד אחד מאוד חם והמלצרים נחמדים ודוברי אנגלית, אבל אם התרגלנו בארץ אחרי רבע שעה להתעצבן שהמנה לא הגיעה, אז פה צריך הרבה סבלנות כי לפעמים ייקח לה גם חצי שעה. (חיים באיזי)

ZEN

המבורגריה טבעונית. תפריט עשיר מאוד עם סוגים שונים של המבורגרים טבעוניים. מאוד מפרגנים ברוטבים שונים בתוך ההמבורגר. לקחנו 2 סוגים של המבורגר, צ'יפס ומילשייק אוריאו מפנק.

Kind Kitchen

עוד מקום מדהים שהוא 100% טבעוני. בפורטו יש להם מאכל מקומי בשם " francesinha" שנמכר כמעט בכל מסעדה. ידענו שאנחנו רוצים לטעום אותו ועדיף במקום שהוא טבעוני, למרות שרוב המקומות הלא טבעוניים מציעים גם גרסה טבעונית. זה מאכל שמורכב מבצק שבתוכו כמה סוגי בשרים. במקרה הזה שמו בפנים טופו, סייטן ופטריות. בנוסף לקחנו נגאטס וצ'יפס (שהיו מנות ראשונות) ויצאו מלאים לגמרי, המנות שם די גדולות. כמה  ימים אחרי הזמנו מהמקום טיק אווי למלון – המבורגר וטורטייה. גם פה המנות היו די גדולות. אני אכלתי את הטורטייה שהייתה מעולה.

Hard Rock Café

אז אומנם לא מסעדה אבל בכל יעד באירופה שיש, לכו להארד רוק לשתות קוקטייל. חוויה מדהימה לכל חובבי מוזיקה (בעיקר אם אתם חובבים רוק/פופ אמריקאי ובריטי) לשוטט בין החליפות או הגיטרות של המוזיקאים האהובים. כיף במיוחד לשבת בבר בערב ולשמוע בערב מוזיקת רוק. חשוב כשקונים קוקטיילים בחו"ל לשים לב שאין דבש/ביצים/חלב. במידה ואתם לא בטוחים אם המשקה טבעוני, תבדקו פשוט מרכיב מרכיב בגוגל. ניתן גם לבדוק באתר הזה אם משקה אלכוהולי מסויים הוא טבעוני או לא.

UH! Vegan

מקום של דונטאס טבעוני בעיר. מבחינת מראה הוא מאוד מרשים אבל הטעם לא הכי דומה למרקם של דונטאס ויותר כמו לחמניה. אם עוברים על הדרך שווה לנסות אבל לא להגיע במיוחד.

Zenith – Brunch & Cocktails Bar

מקום לא טבעוני שהוא רשת אירופאית. לקחנו קערת סמודי עם ספירולינה ושקשוקה טבעונית. אני הזמנתי קפה על חלב שיבולת שועל ולצערי ברגע שהגיע הרחתי שזה חלב פרה. אמרתי למלצרית והם החליפו לי ישר אבל לא הרגשתי שהם מבינים שזה לא סבבה להתבלבל ככה (מכיוון שאפילו לא התנצלו), לא לקחתי קשה אבל יש אנשים שאלרגיים וזה מסוג הדברים שמאוד חשוב להקפיד עליהם, במיוחד אם אתם טוענים שאתם ידידותיים לטבעונים. בהתחלה גם כששאלתי אם הצ'אי שלהם טבעוני המלצרית אמרה שהיא לא יודעת ואין לה איך לברר. האוכל היה נחמד.

NOLA KITCHEN

מקום צמחוני-טבעוני על טהרת הבריאות. אחד מהמקומות הכי מומלצים מבחינתי בעיר. התחלנו עם צ'אי לאטה מפנק שהגיע עם חתיכת נייר שכתוב עליו משפט מעודד להתחיל איתו את הבוקר. אני לקחתי את הפנקייק ללא גלוטן שלהם שהיה פשוט וואו. הוא הגיע עם יוגורט קוקוס, חמאת שקדים ופירות יער טריים מעליו. מסוג המקומות שאוכלים בהם ומרגישים שאוכלים משהו איכותי. אין ספק שאם היה לנו יותר זמן בעיר, היינו הולכים לשם שוב.

Porto dos gatos

בית קפה לחתולים. כשהעלתי את הפוסט על המקום הרבה שאלו אותי מה זה אומר אז – בית קפה לחתולים זה בית קפה שיש בו חתול רחוב שהמקום אימץ וחיים בו. בחלק מהבתי קפה האלו החתולים יהיו גם לאימוץ ובחלקם הם פשוט דיירי בית קבועים. הקונספט משתנה בכל בית קפה כזה (הייתי כבר בערך ב5 ברחבי אירופה). כאן אפשר או לשבת בפנים בלי החתולים או בחוץ עם החתולים. ישבנו בחוץ איתם עד שהם התחילו לעלות על השולחן (שובבים) ונכנסו לבפנים. הזמנו לחמניה עם נקנקיה, טוסט טבעוני ושוקו חם עם קצפת. כל המקום טבעוני שזה היה מגניב כי שאר הבתי קפה לחתולים שהייתי לא היו. חוויה שאני ממליצה לכל אוהבי החתולים לחוות.

TerraPlana Café

בר נחמד לשבת בו בערב. הגעתי אליו דרך הפי קאו. מציעים פיצה טבעונית ממש טעימה. לשים לב שלפני שקונים קוקטייל צריך לשאול אם טבעוני מכיוון שהם לפעמים שמים קצף מביצה (וזה לא כתוב בתפריט). מזל שכל העובדים היו מאוד נחמדים וידעו להגיד בדיוק מה טבעוני ומה לא.

Árvore do Mundo

מסעדה טבעונית שנמצאת ממש ליד המלון שהיינו בו! ישבנו בחוץ של המסעדה, זה כמו אזור כזה של גינה שקט. אכלנו מנת פתיחה של קובה ממולאת בג'ק פרויט (פעם ראשונה שטעמתי! טעם מרגיש כמו טופו שמחקה עוף), המבורגר כל אחד ולקינוח בר שוקולד. האוכל מאוד טעים ושוב גם כאן, ההמבורגר מגיע עם הרבה רטבים שמשדרגים אותו.

Em Carne Viva

מסעדה צמחונית-טבעונית מעט פנסי. חיפשנו מקום לחגוג את השנה שלנו ומצאתי אותה. ישבנו בפנים אבל יש למקום גם חצר/מרפסת שנחמד לשבת שם. האווירה היא אווירה של מסעדת פנסי (לא ברמה מוגזמת) ואינטימית. למנת פתיחה לקחנו לחמניה עם ממרח חומוס, קשה להסביר במילים את החוויה והאיכות של זה, אבל זה לגמרי הרגיש יוקרתי וטוב. למנות עיקריות לקחנו ריזוטו פטריות ועוד ריזוטו עגבניות שהגיע בנוסף עם פרח כזה של קשיו ועגבניות מיוחד (כפי שרואים בתמונה).

Vegana By Tentúgal

בית קפה קטן שבתוכו יש גם סופר טבעוני. אכלנו נקנקיה בלחמניה ושתינו קמבוצ'ה (שעולה שם ד"א מאוד זול, חמישה שקלים לבקבוק שבארץ עולה 20-30 שקלים). יש הרבה דברים שאפשר לקנות לבית כמו גבינות, "בשרים", מוצרים יבשים וכו. אפילו אם לא רוצים לשבת לאכול, שווה ממש להגיע לשם כדי לעשות רכישה.

בחלק 2 אדבר על ליסבון, אומנם היינו שם רק יומיים אבל הספקנו לעשות כמה דברים. בנוסף, אדבר על כל הדברים הטבעוניים שקניתי לבית. כשהפוסט יעלה, אעלה לכאן גם קישור.

בנוסף, במהלך הטיול העלתי ל2 עמודי האינסטגרם שלי הרבה תמונות וסרטונים. מוזמנים לצפות:

הייליט של העמוד אישי וצילום

הייליט של אינסטגרם טבעונות ואוכל

רוצים להישאר מעודכנים כל פעם שעולה פוסט חדש לבלוג? מוזמנים לעקוב אחריי ברשתות החברתיות